Contact Us

Use the form on the right to contact us.

You can edit the text in this area, and change where the contact form on the right submits to, by entering edit mode using the modes on the bottom right. 

           

123 Street Avenue, City Town, 99999

(123) 555-6789

email@address.com

 

You can set your address, phone number, email and site description in the settings tab.
Link to read me page with more information.

Om meg

Last ned min cv her

Om Hanne Grete

Fotograf Marie Louise Somby

Fotograf Marie Louise Somby

Jeg er født i 1966 og vokse opp på Skjervøy i Nord-Troms. Mitt farsfolk kommer fra Kjøllefjord i Finnmark hvor de som sjøsamer levde av fiske. 

Jeg flyttet til Vest-Finnmark i 2005, hvor jeg bosatte meg på et lite sted ved kysten, Snefjord i Måsøy kommune. Snefjord ligger 37 km fra Havøysund, som er vårt kommunesenter.

TREKK PUSTEN OPP I DET BLÅ

Hanne Grete Einarsen: Trekk pusten opp i det blå

Sámi Dáiddaguovddáš / Samisk Senter for Samtidskunst
22.04 – 28.05.2017

I Trekk pusten opp i det blå tar Hanne Grete Einarsen besøkeren med på en fengslende og overveldende reise der personlige erfaringer av sykdom, plage, motgang, fysisk og eksistensiell krise flettes sammen med en periode av intensiv kunstnerisk skapende og sterk kreativitet.

Hanne Grete Einarsens innholdsrike utstilling på SDG er rikt fasettert, fargerik, vital, smertefull og levende. Dette er kunst som forteller, bråker, gjør motstand. Og som puster. Utstillingen Trekk pusten opp i det blå, Hanne Grete Einarsens omfattende separatutstilling på Sámi Dáiddaguovddáš, med nesten hundre kunstverk, gjør vondt og gjør godt. Dette er kunst som protesterer, roper, bråker, hyler, kviner, sårer. Som forteller og stiller ut, skildrer og viser frem. Og som puster. Med utgangspunkt i en kritisk periode i kunstnerens liv, da – ifølge kunstneren - "en kreftdiagnose og en ryggmargsskade gjorde at jeg måtte revurdere hele min eksistens," inneholder utstillingen flere omfattende serielle verk og installasjoner med adskilte men sammenlenkede tema. Ofte er det brukt flere teknikker eller medier i de forskjellige verk. I serien Selvportrett er utgangspunktet gjennomgående en kroppssilhuett skissert på et fast papirformat, med symboler, bilder, mønster og tekster som er blitt applisert med hjelp av maleri, tegning, trykk og sjablong.

I Søljer omformes resirkulerte kabeltrommer i tre til lekfulle metaforiske søljer i storformat med hjelp av malte tinnfat fra populær- og suvenirkulturens arkiv. Ting som er funnet eller ervervet gis nye betydelser og assosiasjoner. Her er også Hanne Grete Einarsens hus med. De har vært med en stund, også i tidligere prosjekt og utstillinger. Ofte er de i miniatyrformat, omtrent som fugleholker, og ofte på noen måte ukomplette eller uferdige. De kan gjerne være litt skeiv eller vrang, savne en viktig funksjon, kanskje lite bortkomne, men allikevel innbydende og gemyttlige. Handlagde i tre, og malte, fremstiller de også forskjellige livsfortellinger.

Trekk pusten opp i det blå inneholder til store deler nye arbeid og er den hittil mest omfattende presentasjonen av Hanne Grete Einarsens kunst. En fantastisk og spraglete kavalkade av verk som både følger opp og utvider kunstnerens tematiske og estetiske repertoar. Huset, og hjemmet er et nav. Omringet av naturen, fuglene, og reinen, er medfølger og allierte. Samtidig møter vi kroppens fortelling, blodomlø- pet, hjertet, organene, nervetrådene. Og smerten - de konkrete fysiske smertene og livssmertene - og gleden. I installasjonen Vevstol gjenoppstår bestemors gamle vevstol. Og trådene fra renningen løper likt nervetråder ut på gulvet foran, der de møter, eller får hjelp av, reinhorn. I Einarsen tar følelser form og kropp, erfaringer blir til materie og fysiske spor. Så refererer også utstillingens tittel til sykepleierens tilrop under strålebehandlingen da pasienten må holde pusten for å beskytte kroppsorganene fra strålene som ikke kan se forskjell på gode og vonde seller. Det er dette som er motstandens kunst og kunsten som motstand og livsaksept.

Hanne Grete Einarsen, født 1966, er vokst opp på Skjervøy i Nord-Troms. I 2005 flyttet hun til Snefjord, Finnmark, der hun nå bor og arbeider. Hun har utdannelse fra Kunstskolen i Kabelvåg, Vestlandets Kunstakademi, og fra høgskolen i Bergen. Utstillinga åpner 22. april 2017 kl. 18.00. Hanne Grete Einarsen vil være tilstede. I tillegg blir det presentasjon av utstillinga, tale, musikk og forfriskninger.

Jan-Erik Lundström, Sámi Dáiddaguovddáš, +47 94138797, post@samidaiddaguovddas.no

 

Om hennes kunst

Alice i Lewis Carrolls Through the Looking Glass befinner seg plutselig i det speilvendte. Når hun kaster et blikk på den virkelige verden på andre siden av speilet, virker den kjedelig og lite tiltrekkende. Speiluniverset er rotete, men inntrykkene der er mye mer intense og levende. Perspektivet er i konstant bevegelse. Døde gjenstander er høyst levende og opptrer på merkverdige måter. Alice i sin naivitet setter aldri spørsmålstegn ved det absurde som er rundt henne.

Å se verkene til Hanne Grete Nilsen Einarsen er som å falle inn i et slikt speil. Det naive og det absurde leker sammen med alvoret i et særpreget perspektiv, motivene lar seg ikke alltid fange innenfor rammene, det abstrakte og det figurative danser lekende lett om hverandre.

Hanne Grete lar seg ikke begrense av rammer. Et verk som består av mindre kvadratiske enheter suppleres gjerne med en sky eller en fiskebolle på en pidestall. Maleriets flate sprenges av det tre-dimensjonelle innslaget. Detaljene er lekende og humoristiske, nesten absurde.

Hun arbeider i serier hvor de enkelte verkene henger sammen som biter i et puslespill. Det som ved første øyekast binder seriene sammen er teknikk og tema, men ved nærmere øyesyn ser man at de enkelte delene er nettopp det: deler. I noen tilfeller pusles delene bokstavelig talt sammen, lerret for lerret, til de danner verket. I andre serier kan bildene oppleves som selvstendige enheter, men disse får sin fulle mening først når de oppleves som deler av den helheten de er skapt til.

Arbeidene hennes viser et mangfold hva teknikk angår. Hver serie har sin teknikk og spenner over et vidt spekter: olje på lerret, pastellkritt, grafikk. Hun kombinerer også ulike teknikker. Et slikt eksempel er en serie som laget gjennom en kombinasjon av dybdetrykk (metalltrykk) og tresnitt som hun til slutt har malt over. Hun skaper også om trykkplatene sine til nye kunstverk, gjennom å montere dem på rammer og på stativer.

Seriene skiller seg fra hverandre, men det er likevel en del fellestrekk som kan finnes på tvers av dem. Formspråket bygges ofte rundt geometriske elementer, det er et anstrøk av naivitet i utformingen av motivene og perspektivet er skjevt, nesten bevegelig. Verkene synes å være strukturerte rundt motsetningsprinsippet. Det dype alvoret som kan anes i fortellingen bak en av seriene står i sterk kontrast til det myke, pastellkrittet hun har valgt å uttrykke seg gjennom. Lek og humor opptrer sammen med alvor og dybde. Det såre med styrke. Glede med sorg. Slike kontraster fremstår i spenningen mellom tema og teknikk, men også innenfor motivene.

Når hun lengter, skaper hun hus. Hanne Grete har mange hus i mange typer landskap, noen muntre, andre triste. Alle skjeve. Alle slik man skulle forvente å finne hus og landskap, på Alices side av speilet.

Linda May Kallesten

last ned cv her