I utstillinge Erindringsbildet ser jeg meg, hele tiden tilbake, det gjør jeg for å kunne fortsette arbeidet med uttrykkene, i kombinasjon med tekstene mine.
Å jobbe med kunst handler for meg om å jobbe med to slags materialer: de taktile og de idéene jeg har ervervet meg; og skaper noe nytt, noe som peker framover, mot de som skal møte arbeidene og mot nye arbeider. Prosjektet tar bl.a. utgangspunkt i mine observasjoner, det som omgir meg som menneske og kunstner.
Livet rundt ethvert menneske er manfoldig, i blant utrolig, noen ganger underfullt - det være seg hverdag og fest, natur og dyreliv, reiser og opplevelser, sorg og skuffelse.Hele spekteret av følelser og tanker vi opplever er ganske komplekse.
Det som kanskje har preget meg og mitt liv, er møtet med alvorlig sykdom, skade og smerte. Det er ingenting annet som har påvirket meg slik som det, og ikke bare meg, men også de rundt meg. Men det er kanskje også de erfaringene som sterkest har utviklet min kunst, gjort den til min, til mitt språk; et språk jeg opplever taler til andre, uttrykk hvor de også kan gjenkjenne noe nytt i seg selv.
Påvirkningen kan være "så liten" som en ankelsokk, så enkel som en tynn strømpebukse i nylon eller så komplisert som en hanske. De må være gode, ha god passform og sitte godt, jeg må kunne bevege meg og viktigst av alt, ikke fryse. Pga min ryggmargsskade kan jeg ikke bruke nylonstrømebukser, mine gamle hansker eller ankelsokker, mer. De er, og har fått, en annen betydning i min hverdag, da de ikke er der mer. Gjennom noen av disse gjenstander, beskriver jeg et slags tap og/eller savn, etter noe som har vært.
Kommagbåndene mine viser noe som er nå, samt er en beskrivelse av fremtiden, som man egentlig ikke vet noe om. Det som "henger litt i luften" og ikke kan spesifiseres.
Som norsk/samisk billedkunstner blir min grafikk skapt i et landskap som består av åtte årstider; vinter - vårvinter - vår - vårsommer - sommer - høstsommer - høst - høstvinter.
I de ulike årstider er spesifikke oppgaver og/eller hendelser, farger og historier. Historiene bærer preg av min tilstedeværelse i de, de er derfor personlige og ofte, unike. Det vil si det blir ett grafisk blad av hvert uttrykk.
I mitt møte med andre mennesker tar jeg med meg deler av deres livshistorie og setter disse inn i grafiske verden. Dette kan være et mønster, en heklet duk og/eller annet. Kanskje et ord eller en setning. De blir alle flettet inn i "helheten" som kommer til uttrykk i min kunst.